هم‏سنجی روش مواجهه اندیشه‏ ای تبلیغ در معنویت‏های نوظهور با اسلام، با تکیه بر مفهوم هویّت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

پژوهشگر و عضو گروه جریان‌شناسی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران

چکیده

روش مواجهه اندیشه‏ ای تبلیغ، برخلاف روش شکلی یا روش ابزاری آن؛ درباره شیوه تغییر نظامات فکری مخاطب، در مقام نوعی استراتژی بحث کرده است. یکی از مفاهیم کلیدی در تغییر نظامات فکری؛ مفهوم هویت است که تثبیت یا تغییر نظام اولویت و حساسیت ‏های آن، به تغییر کیش و آیین می‏انجامد. این نوشتار با هدف هم‏سنجی معنویت‏های نوظهور با اسلام از منظر روش مواجهه اندیشه‏ای تبلیغ، درک جدیدی از چرایی و چگونگی تغییر یا تثبیت آیین را پیش روی سوژه پژوهان قرار داده است. مبلغان معنویت‏های نوظهور با استفاده از بافتار و زمینه‏های مخاطبان خود، مفهوم هویت را به عنوان پیشران اصلی مورد توجه قرار داده و با توجه به جامعه هدف یا سناریوی خود، یکی از ابعاد هویتی انسان را پررنگ نموده یا در اولویت اول قرار می‏دهد. اما روش مواجهه اندیشه‏ای تبلیغ در اسلام، متوازن سازی تمامی ابعاد هویتی انسان، اعم از؛ هویت فردی، تمدنی، دینی، ملی، تاریخی، خانوادگی و هویت جنسیتی انسان است و هیچگاه برای نیل به اهداف خود، در پی حذف یا کاریکاتوریزه سازی هویت بشری نبوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Evaluation of the Method of Ideological Confrontation of Propagation in New Spiritualities with Islam, Focusing on the Concept of Identity

نویسنده [English]

  • Ali Mohammadi Houshyar
Assistant Professor, Department of Current Studies, Islamic Sciences and Culture Academy, Qom, Iran
چکیده [English]

The method of ideological confrontation of propagation, as opposed to its formal or instrumental method, has dealt with the method of changing the intellectual systems of the audience as a kind of strategy. One of the key concepts in changing intellectual systems is the concept of identity that the stabilization or change of the priority system and its sensitivities leads to the change of religion and belief. With the aim of evaluation of the novel spiritualities in Islam from the viewpoint of method of ideological confrontation of propagation, this article has presented a new understanding of why and how to change or stabilize the religion for the researchers. The preachers of emerging spiritualities, using the context and fields of their audience, pay attention to the concept of identity as the main driving force and according to their target society or scenario, emphasize one of the dimensions of human identity or place it as the first priority. However, the method of ideological confrontation of propagation in Islam is to balance all dimensions of human identity, including individual, civilizational, religious, national, historical, family, and gender identity, and it has never sought to eliminate or manipulate human identity in order to achieve its goals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Thought
  • propagation
  • identity
  • novel spiritualities
  • Islam