خداشناسی در شعر کودک (آسیب شناسی شیوه‌های بیان خداشناسی در شعرکودک در سه دهۀ 1370 تا 1400)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد ‏اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)‏

2 استاد، گروه ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ‏دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

3 دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ‏دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

10.22081/jsr.2025.71059.1128

چکیده

کودکان به کمک اشعار مناسب با موضوع خداشناسی می‌توانند گامی به سوی شناخت درست خداوند بردارند. با این شناخت می‌توان امیدوار بود که در مراحل بعدی زندگی و در دین‌داری خود نیز بهتر عمل کنند. هدف پژوهش حاضر بررسی اشعاری است که در حوزۀ تربیت دینی به خصوص در زمینة خداشناسی کودکان سروده شده‌اند. این پژوهش با بررسی سه دهه از اشعار کودک (1370 تا 1400) در صدد است تا شیوه‌های بیان شده در اشعار را با شیوه‌های درست تربیت دینی مقایسه کند. با انجام این مقایسات دریافتیم که اغلب شعرا از تجربیات خود در موضوع خداشناسی بهره برده‌اند و کم‌تر به دنبال احیای شیوه‌های جدید یا شیوه‌های مناسب در تربیت دینی بوده‌اند. به نحوی به فطرت و نگاه به طبیعت به عنوان نشانه‌هایی از خداوند بیشتر توجه داشته‌اند و تنها در معدودی از اشعار می‌توان گفت راه را اشتباه رفته‌اند. شاعران کودک در اغلب آثار خود به بیان احساسی و دلی دربارة خدا بسنده کرده‌اند. یافته‌های این پژوهش می‌تواند در بررسی و بازبینی آموزش مفهوم خدا به کودکان مفید واقع شود. شعرا می‌توانند با بازنگری اشعار خود و مقایسة آن‌ها با روش‌های مطرح شده توسط کارشناسان تربیت دینی، راه‌های آموزش خداشناسی را همراه با تلذذ برای کودکان هموار کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Representation of the concept of God in some children's poems (in the last four decades)

نویسندگان [English]

  • Afsaneh Musavi Garmaroudi 1
  • Ahmad Khatami 2
  • Maryam Jalali 3
1 PhD student in Persian Language and Literature, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran (Corresponding Author).
2 Professor, Department of Persian Literature, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Abstract:

The present study considers poems related to theology in the field of religious education for children. The main goal of this study is to analyze and compare children's poems published in the last three decades (from 1991 to 2021) with a focus on recovering the correct methods of religious education on the subject of theology in children's poems. This study was conducted using a descriptive-analytical method. The results show the poets have often paid attention to their personal experiences on the subject of theology and have been less interested in reviving new methods in religious education. Even though poetry is known as a suitable format for teaching important topics such as theology, some poets have been oblivious to the diversity of methods and have been more content with their inner feelings. At the same time, some other poets have shared their experiences more carefully and created more thoughtful works. It is suggested this poets review their works and compare them with scientific methods of religious education and find more effective ways to teach theology and create joy in children. Therefore, it is necessary to reconsider and collaborate with religious education experts in this field.



Keywords: Children's poetry, theology, religious education

کلیدواژه‌ها [English]

  • Children'
  • s poetry
  • God
  • theology
  • religious education