نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، گروه فلسفه اسلامی و حکمت معاصر،پژوهشکده فلسفه، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
2 استادیار، گروه روانشناسی،دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
این تحقیق با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی بر انعطافپذیری شناختی و گرایش به رفتارهای پرخطر دانشآموزان پسر مقطع متوسط اول انجام شد. طرح پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با روش پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسط اول مدارس سماء شهر تهران در سال تحصیلی 1400 بود. با روش نمونهگیری خوشهای یک دبیرستان انتخاب و از جمعیت 240 نفری دانشآموزان مقطع متوسط اول، 40 نفر که در مقیاس انعطافپذیری شناختی دنیس و وندر وال، یک نمره پایینتر از میانگین و در مقیاس رفتارهای پرخطر محمدخانی، یک نمره بالاتر از میانگین کسب کردند، انتخاب و پس از همتاسازی تصادفی در دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. آموزش هوش معنوی برای گروه آزمایش در 12 جلسه 90 دقیقهای برگزار گردید. پس از اجرای جلسات آموزشی، میزان انعطافپذیری شناختی و گرایش به رفتارهای پرخطر هر دو گروه مجدد سنجیده شد. نتایج آزمونهای t گروههای مستقل و t جفتی و نیز تحلیل کوواریانس نشان دادند که آموزش هوش معنوی بر افزایش انعطافپذیری شناختی و کاهش گرایش به رفتارهای پرخطر در دانشآموزان بهطور معناداری اثربخش است (001/0 > P). این یافته نشانگر آن است که با ارتقای هوش معنوی از طریق آموزش، انعطافپذیری شناختی دانشآموزان افزایش و گرایش آنها به رفتارهای پرخطر کاهش مییابد.
کلیدواژهها [English]