مبانی تربیت عرفانی از منظر عرفان شیعی مأثور (بر اساس تبیین اندیشه‌‌های آیت‌الله سعادت‌‌پرور)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش‌‌آموخته دکتری و سطح 4 فقه و اصول و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم

10.22081/jsr.2023.64357.1022

چکیده

در نظام‌‌های تربیتی، «اهداف تربیتی» همواره از آبشخور «مبانی» تغذیه می‌‌کنند و «اصول تربیتی» که منبع استخراج «روش‌‌های تربیتی» هستند نیز به نوبه خود مستند به «مبانی» هستند. پژوهش فرارو با هدف کشف مبانی تربیت عرفانی بر اساس نظریات تربیتی عارف واصل، آیت‌الله سعادت‌‌پرور (که همواره در تحقیقات خود متکی به قرآن و روایات شیعی به‌ویژه ادعیه است و نه اقوال عارفان)
نگاشته شده و در این راستا با بهره‌گیری از شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی، تألیفات عرفانی و تربیتی
ایشان مشتمل بر 23 جلد کتاب در مباحث عرفانی را تحلیل و مقوله‌‌بندی کرده تا به مبانی به عنوان بنیادهای نظام تربیت عرفانی مورد نظر ایشان دست یابد. مبانی مورد نظر در هشت محور (خداشناختی، هستی‌‌شناختی، انسان‌‌شناختی، معرفت‌‌شناختی، راهنماشناختی، دین‌‌شناختی، ارزش‌‌شناختی، روش‌‌شناختی) به ‌دست آمده‌‌اند و در این راستا برخی از آیات و روایات که مستند ایشان محسوب می‌‌شوند نیز تببین شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Principles of Mystical Education from the Perspective of Narrated Shia Mysticism (Based on the explanation of the thoughts of the late Ayatollah Sa'adat Parvar)

نویسنده [English]

  • Mostafa Hamedani
. PhD Graduated and holding level four of Islamic Seminary in moral education and a professor of higher levels at Qom Seminary
چکیده [English]

In educational systems, educational goals are always fed by fundamentals and educational principles, which are the source of extraction of educational methods, are documented in fundamentals. The current research has been written with the aim of discovering the basics of mystical education based on the educational theories of the scholar and mystic, the late Ayatollah Sa'adat Parvar (who always relies on the Quran and Shia narratives, especially Du'as, and not the sayings of mystics) in his research. In addition, in this regard, this study has analyzed and categorized his mystical and educational writings, including 23 volumes of books on mystical topics, in order to achieve the principles as the foundations of his desired mystical education system by using the descriptive-Analytical method. The desired principles have been obtained in eight axes (theology, ontology, anthropology, epistemology, studies of guidance, studies of religions, studies of values, methodology) and in this regard, some of the verses and narratives, which are considered as his documents, have been explained.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ayatollah Sa'adat Parvar
  • mysticism
  • Shia mysticism
  • mystical education
  • principles of mystical education