نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
قم – بلوار الغدیر - شهرک مهدیه – خ نورالمهدی – بلوار اباصالح - ک اباصالح 7 (روبه روی پارک) پلاک 189
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
فضای دیجیتال، انبوده دادهها را با سرعت و دقت دریافت، ذخیره، بازیافت و پردازش میکند و پدیدههایی چون دولت الکترونیک، آموزش الکترونیک و اقتصاد الکترونیک و امثال آن را در راستای رفاه بشر در عصر مدرن رقم زده است. نقاط مثبت و مزیتها و البته آلودگیها و غفلتزاییهایی که این فضا فراروی کنشگران خود میگشاید، هر انسان اخلاقجویی را وامیدارد با شناخت مقتضیات مثبت و منفی این فضا، ضمن استفادۀ سازنده از این فرصت در راستای امور یادشده و نیز آموزش و تربیت معنوی خود، از آسیبهای معنوی ناشی از آن نیز محفوظ بماند. تحقیق فرارو با استفاده از نصوص دینی و نیز طبق اندیشۀ تربیتی تربیتی استاد سعادتپرور این پرسش را کاویده است: طبق تحلیلهای قرآنی و حدیثی و با عطف به اندیشۀ سلوکی استاد با تاکید بر نامۀ عرفانی شمارۀ 13 استاد که به تصریح ایشان جامع و رساننده است، تعامل سالک با فضای دیجیتال چگونه باید باشد؟ نتایج تحقیق نشان داده است سالک ضمن اعتدال در استفاده از کاربردهای مثبت این فضا در امور روزمره خصوصاً آموزشهای معنوی و ارتباطات مومنانه در این فضا با اهل کمال و معنویت، از پنج عنصر باید پرهیز کند: ارتکاب حرامهای دیجیتال فقهی و ترک واجبات دیجیتال فقهی، همنشینان دیجیتالی ناشایست، غفلت از خود و اشتغال ذهن و قلب به پیامهای دیجیتال، انباشت پیامهای دیجیتالی بیفایده و لغو، نشر فروارد پیامهای دیجیتالی بی فایده و لغو.
کلیدواژهها [English]